woensdag 25 juni 2008

Onze foto's: langzamerhand een echt feuilleton...

In 2006 werd ik benaderd door enkele vrijwilligers van de Heemkundige vereniging Nuwenspete, die voorstelden zelf de fotocollectie te gaan digitaliseren. Deze collectie is eigendom van de vereniging en wordt door ons in Nunspeet beheerd.

Ik vond dat een goed idee. Met behulp van onze vrijwilligers zouden we zo de collecties in alle vestigingen tegelijk kunnen aanpakken.

Toch remde ik hen af in hun enthousiasme. Het leek me goed eerst een goed plan te maken en dan pas te beginnen met scannen. Ik was toch bezig met de plannen voor de Virtuele Studiezaal en daarvoor moest ik me toch gaan verdiepen in deze materie. "Laat dat maar aan mij over", zei ik dus.

Wat viel dat tegen. Allereerst moest ik natuurlijk ontdekken dat het digitaliseren van beeldmateriaal iets meer voeten in de aarde heeft dan het simpelweg scannen van een stapeltje foto's. (Schoenmaker blijf bij je leest!!)

Een zo mogelijk nog groter probleem werd echter gevormd door het feit dat ik me niet gedurende één aaneengesloten periode kon concentreren op dit onderwerp. Het management van het Streekarchivariaat moest immers gewoon doorgaan.

Gevolg: ik moest keer op keer aan de heren vertellen dat het plan 'nog niet klaar was'. Zij konden begrip opbrengen voor enige vertraging, maar uiteindelijk duurde het allemaal natuurlijk toch veel te lang.

Toen ik dan ook in april op dit blog kon melden dat we snel een gesprek zouden hebben met iemand die ons zou gaan helpen met dit project (je kunt immers niet alles zelf!), ging ik er vanuit dat we nog vóór de zomer zouden kunnen beginnen.

Opnieuw liep het echter anders. Het gesprek werd eerst uitgesteld, toen was het wachten op aanvullende informatie en intussen kwam ik door een klein ongelukje enkele weken thuis te zitten.

En nu is het alweer eind juni 2008 en zijn we NOG STEEDS NIET aan het scannen!!

Maar vandaag weer zijn we toch weer een stapje dichterbij ons doel gekomen. We hebben een aantal knopen doorgehakt. Hopelijk kunnen we dus op korte termijn, als alle benodigdheden in huis zijn, alle plannen in de praktijk brengen.

Als alles naar wens verloopt, organiseren we een bijeenkomst voor alle vrijwilligers die zich voor het digitaliseren van de collecties hebben aangemeld. Tijdens deze bijeenkomst zal uitleg worden gegeven over de werkwijze waarvoor we hebben gekozen, zodat iedereen op zoveel mogelijk op dezelfde manier te werk gaat.

Maar het is nu al eind juni. Dat wordt dus toch weer ná de zomer.

Zucht

2 opmerkingen:

Christian zei

Zo, vandaag pas je blog gevonden! Schande van me!! Je staat vanaf nu in m'n Netvibes hoor.. ;-)

In verschillende van je bijdragen tot nu toe geef je onbewust redenen om het scannen van de foto's uit te besteden aan een professioneel bedrijf. Dus.. waarom heb je er toch voor gekozen dit in eigen beheer te doen?

Ik ben trouwens benieuwd naar jullie manier van beschikbarstellen en zo.

Oh ja, en een blog is een goed idee!

Anoniem zei

Dinsdag 29 juli 2008

Hai Hanneke,
Goed zeg dat je een blog bent begonnen! Daarom reageer ik nu maar even om te laten merken dat ik hem heb bezocht.

Als vrijwilligster van het eerste uur aan het Audio Visuele Documentatie Project, ook wel het Fotoproject genoemd, ben ik vanaf 1995 tot op heden wekelijks daarvoor aan het werk in het Archief in het Gemeentehuis van Nunspeet.

Wat ik daar dan doe? Nou, dat weet je wel: foto's fysiek behandelen, foto's beschrijven, gegevens digitaal invoeren in een database en alles nogmaals controleren.

Ik vind het geweldig dat nu ook de foto's gescand kunnen gaan worden en aan de beschrijvingen gaan worden toegevoegd. Ik zie het als een enorme winst.

Met al die scans (in Nunspeet zullen dat er nu al 20.000 zijn) zal de Virtuele Studiezaal beslist een succes moeten worden.

Heel veel succes gewenst met dit geweldige en arbeidsintensieve project. Gelukkig dat daar nu een flink bedrag voor vrij gaat komen.

Ik wacht in spanning op de eerste resultaten.